Följ min Sverigeresa från
Start: 22 maj 2014

Besök min Facebook-sida >>

Inlägg 23/5 2014
Första etappen avklarad! Anlände till Riksgränsen vid sextiden i går em, packade upp cykeln och startade omgående färden mot Kiruna! Vädret +6 grader, nästan vindstilla och uppehåll. Ett ödsligt och dramatiskt landskap, nästan ingen trafik förutom en och annan norsk långtradare, och tur är det för vägen är ganska smal och backig! Lapporten i solljus är en av de vackraste vyerna man kan tänka sig! Allt fungerade bra och vädret stod sig nästan hela vägen, vid midnatt började det regna men då hade jag bara tjugo minuter kvar till Kiruna! Dagens etapp går till Gällivare och framme där kommer dagens bilder och notiser!! Hälsningar från Kiruna & Lappland!

Etappen Kiruna - Gällivare avklarad! Vädermässigt i moll med kyla, dis & dimma i Kiruna, därefter lite lätt dugg och motvind. Åskan hördes på avstånd i öster under någon timma. Ca tre mil noll om Gällivare siktade jag resans första busskur, trodde nästan jag såg fel, samtidigt i motlutet konstaterade jag att det var störtregn på gång! Reser mig upp och spurtar mot kuren ca 350 meter längre fram och slår störtskuren med ett halvt framhjul! Allt känns bra så här långt och i morgon går Sverigeresan vidare mot Jokkmokk! Ha en go fredag allihop.

Inlägg 24/5 2014
Godafton! Kvartar nu i tält i Jokkmokk! Någorlunda bra väder idag kan man säga om man undantar motvinden! Som ni ser på bilderna... Sverige är ett fantastiskt land! Var för första gången i livet nere vid Harsprånget och tittade på det torrlagda f.d vattenfallet. Minnesstenen får mig att tänka på alla dessa förfäder som hjälpte till att göra detta land beboeligt! Inte vanligt att man skänker dem en tanke i detta samhälle med CV och allehanda ytterligheter som är vardag nu! Då fick man en anställning om man ville hålla käften & jobba! Bättre? Sämre? Inte vet jag! Men dom som reste hit gjorde det säkert för att få möjlighet att försörja sina familjer, och och de flesta kom nog hem ganska helskinnade! I morgon går färden vidare söderut mot Arvitsjaur! Ha en god natt allihop!

Inlägg 25/5 2014
Hej! Dax att sammanfatta dagen! Start Jokkmokk 8,40. Bra väder men kyligt! I natt vaknade jag av kylan, tog min sovsäck och liggunderlaget och gick in i servicehuset och la mig. Första stoppet vid polcirkeln ca 10 km söder Jokkmokk. Vacker plats med möjlighet till övernattning för t.ex husbilar/vagnar. Vidare söderut på nästan otrafikerad E45. Total tystnad när man stannar, inga hus på mils avstånd, inte en människa i sikte på timmar! Vildmark kallas det visst! Här vill man inte ha problem med cykeln eller hälsan, mobilmottagningen är i stort sett obefintlig på många ställen! Tänk så bortskämd man blir med mobilen. Har idag sett 160 km skogsklätt Sverige med inslag av porlande älvar och en & annan ren samt slutligen älgar i trä! Första 50 milen avklarade och så här långt känns allt som jag väntat mig och hoppas att morgondagens etapp till Storuman skall gå lika bra som de andra! Trevlig kväll på er allihop!!

Inlägg 26/5 2014
Vaknade vid 5.30 och tittade ut: SNÖFALL och termometern visade 1,4+!! Trodde knappt mina ögon men när jag öppnade dörren försvann all tvekan! När jag ätit och gjort mig klar startade jag dock med siktet inställt att nå Storuman 16 mil söder ut. Första två milen gick hyfsat men sen slog tröttheten till. Kylan gjorde att jag trots bra kläder inte kände varken fötter eller händer, men resten av kroppen värkte i varje fiber. Trott och med en cykel som inkl packning väger 41 kg blir effekten att den vaggar och vobblar när man anstränger sig. Jobbade mig vidare och fattade beslut om att försöka nå Sorsele och där gå igneom all packning för att kunna skicka hem det som inte jag har för avsikt att använda mer. Väl där fick jag tillgång till ett stort uppvärmt rum på OK/Q8 där jag samtidigt passade på att torka mina blöta kalla kläder. Det blev ett paket på 6,5 kg. Resten av vägen, 79 km, gick som en dans med en snitthastighet på 33 km/tim!! Psykologiskt rätt att sända hem grejor. Mötte säkert 50/60 gamla Volvobilar, PV, Amazon och P1800, utlandsregistrerade, på väg till Nordkap. Mina vänner renarna höll mig sällskap fråno ch till, nyfikna men skygga som alltid, dessutom fullständigt oberäknerliga vart dom tänker ta väger. Det gäller att passa upp även när man åker cykel! Vindelälven svämmade nästan över av allt smältvatten och inte kan jag komma ihåp att jag sett Sandsjönäs här, det ligger ju vid Sandsjön. En sammanhållande länk de första milen...nedskräpning! Ända från Riksgränsen till Storuman ser det likadant ut. Skräp skräp skräp, ja det skär verkligen i hjärtat att se vårt vackra Sverige vandraliserat på detta vis. Nu är det dags att ta lite vila inför morgondagens tjugomilaetapp. God kväll på er allihopa!

Inlägg 27/5 2014
Från Storuman till Strömsund, 20 mil, händer det en del i omgivningen. Så här i södra Lappland och Norra Jämtland kan man ha gräsmatta vid villkorna och odla i eget trädgårdsland mm.mm. Det blir lite mer som man är van vid att se det på våra breddgrader! Vägen är dock ganska tråkig med MASSOR av granskog och LÅNGA raksträckor. Backarna går heller inte av för hackor! Vägarbeten på flera ställen gjorde färden väldigt skumpig milvis. Åt fantastiskt god dagens rätt på hotellrestaurangen i Vilhelmina, denna pärla i södra Lappland. Första riktiga lunchen sedan i onsdags. Underbart gott! Buffé dessutom. Oavsett om man åker 10 eller 20 mil om dagen så känns alltid sista milen dubbelt så lång som de tidigare! Konstigt? I morgon går färden till Östersund där jag vilar mig till fredag morgon! Det kommer säkert att bli skönt. Godkväll allihop!

Inlägg 28/5 2014
Första halvan avklarad! Längsta rakan idag: 14 km. I övrigt: kortdistans 10 km, bättre väder och tätare mellan husen. Anlände Östersund på eftermiddagen och checkade in på STF´s vandrarhem på direkten. Sedan tar det minst tre timmar med etablering, dusch, tvätt, handla & laga mat m.m. Jag försöker laga egen mat om det går, det blir mera näring osv. Vilodag i morgon torosdag och det ska bli skönt! Cykelvård står dock på schemat, så Statoil får räkna med besök. Godkväll allihop och tack för idag!

Inlägg 30/5 2014
Bra väder på morgonen och första dagen som jag kunnat åka i bara sommar kläder! Storsjöbygden i solljus är enormt vacker, lagom tempo att uppleva från cykelstaden. Lite längre söderöver tar de gigantiska storskogarna över naturen, och många av de små byar som en gång fanns här är mer eller mindre öde. Naturen tar tillbaka med rasande fart. Mötte i dag en annan långfärdscyklist på väg norr över, eventuellt till Nord Kap, midnattssolens huvudort. Nu börjar det kännas att jag närmar mig hemtrakterna då man ser avståndsskyltarna, till och med "Skuggis" hajade till när han kunde läsa Mora! Godafton önskas från Sveg i Härjedalen!

Inlägg 31/5 2014
Läste tre olika väderappar i morses och alla sa entydigt: nordlig vind, solsken, 14/17 grader och uppehåll! Ca två km från Sveg började regnet och det höll inte upp en enda minut förrän jag kom till Orsa ca fem tillmar senare. Undrar vad man har för utbildning och vad man tjänar när man är meterolog? Nåväl... passade på att ta en bild och säga adjö till Jämtland/Härjedalsfjällen och njuta lite av vyerna innan färden gick vidare söderut. Under dagen passerades fäbodar och dalagårdar i massor men vädret gjorde det omöjligt att ta några bilder. Passade dock på att i Mora (där regnet hade upphört) avbilda målet som jag skall försöka komma fram till i Mars! Orsasjön & Siljan är speciella i dalabygden, där kan man stanna och beundra landskapet hur länge som helst! Slutmål i dag blev Vansbro 22 mil söder om Sveg. Nu återstår bara 38 mil till Sexdrega där jag skall vila ett par nätter innan slutmålet Smygehuk äntras! Ha en god natt allihopa!

Inlägg 1/6 2014
Övernattning på Värdshuset Flottaren i Vansbro. Fantastiskt värdpar som tänkte på gästerna och erbjöd mat både på kväll & morgon! Fick en jättefrukost serverad redan kl. 07.00 med allt vad man kan tänka sig. Kör söderut med målet inställt på Sjötorp strax norr om Mariestad och solen skiner men temperaturen är låg. Väl i Kristinehamn tycker jag att det går för tungt, fötter, armar ja allting värker. Stannar och plockar av skor och strumpor, plåstrar om fötter och tar inte på mig det EXTRA paret strumpor som jag burit hela dagen pga morgonkylan. Äter en banan, ett äpple & en apelsin. Sedan går det som en dans dom återstående milen. Ingen skoskav, mat i magen och längtan till kvällsmålet i sikte! Ca 22 mil i dag i fullt solsken och skön temperatur. Övernattning i Sjötorp och i morgon beräknar jag nå Sexdrega för att vila ett par dagar och umgås med fru & hund. Godnatt på er allihopa!

Inlägg 2/6 2014
Hemma i fåtöljen känns det skönt att ha avverkat de första 180 milen av Sverigeresan. Anlände Sexdrega halv fem i eftermiddags efter 18-mila etappen från Sjötorp. Grannarna i stugan bredvid löste transporten lite smidigare, det såg ganska trevligt ut! Sjötorp, Mariestad och resten av Västergötland som passerades idag belystes av sol och molnfri himmel! När nu 80% av totalsträckan är avklarad känns det skönt att det har fungerat till fullo med både kroppen, tekniken & mekaniken! Nu blir det vila i två/tre dagar innan jag fortsätter till slutmålet Smygehuk!

Inlägg 6/6 2014
Då blev det plötsligt bråttom att ta sig till Smygehuk! Micke, Robban och Stig är på väg hem från Stockholm från sin Frankrikeresa och hämtar upp mig på väg hem! Bussiga killar!

Inlägg 7/6 2014
Framme! Tre cyklister mötte upp med champagne! Tack tack Micke, Stickan och Robban!

Inlägg 8/6 2014
Då var den här turen till ända! Ca 210 mil från Riksgränsen till Smygehuk är avklarade utan några missöden! Inte en punktering ens! Skönt att vara framme vid målet och att bli omhändertagen av goda vänner på allra bästa sätt! Champagne av bästa märke samt hemtransport i husbil där jag till & med fick en timmas god sömn under färden! Tack till kära vännerna Stickar, Micke och Robban för att ni tog er tid att göra avslutningen på min Sverigeresa till en riktig fest! En av alla saker som fanns på "Att göra listan" kan nu strykas och livet går nu vidare i sin vanliga lunk men tänk på att: VÄNTA INTE MED ATT FÖRVERKLIGA PLANER ELLER DRÖMMAR: vi vet ju inget om morgondagen! Gör det medans du fortfarande kan!